close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שמים את דגל ישראל על הירח

מערכת שורשכא אלול, תשעב08/09/2012

למי שעוד לא יודע, חברת גוגל הכריזה על תחרות בינלאומית יומרנית במיוחד: מי יגיע ראשון לירח והכי חשוב בסיפור הזה הוא שיש גם קבוצה ישראלית – קטנה, חצופה ומבטיחה

תגיות:
צילום: יח"צ
   הכתבה פורסמה לראשונה בעלון עולם קטן

 ההגעה של האדם לירח היתה פרי של מאמץ אדיר, מרוכז ויקר מאין כמוהו שהתפרנסה בעיקר מהרצון האמריקאי להביס את הרוסים בתחרות להצבת הדגל הראשון על הירח. ההישג הפך לסימן דרך מדעי, טכנולוגי ואנושי שדחף קדימה דורות של חולמים בתחומים המדעיים ויכולתו של האדם. מאז, הוזנח מעט התחום הזה של חקר החלל- ארצות הברית ורוסיה התמקדו בעיקר במעבורות החלל והגעה למסלולים סביב כדור הארץ והמשימה ה"כוכבית" הבאה- הגעה למאדים, נראית עדיין רחוקה, קשה ויקרה בצורה לא הגיונית בימים אלו. בעוד סוכנויות החלל הממשלתיות מתלבטות "מהי השאיפה הנכונה לעכשיו" ובעוד שנגיעה אנושית נוספת בירח נראית רחוקה כלכלית, הכריזה חברת גוגל על תחרות שנועדה לשחזר, לפחות בצורה מסויימת, את ההישג של הגעה לירח... גוגל מציעה פרס של 30 מיליון דולר לקבוצה האזרחית הראשונה שתצליח לשלוח רובוט לירח, לגרום לו לנסוע שם 500 מטר ולשלוח לארץ תמונות וסרטונים.

נשמע סכום גדול? אף אחת מהקבוצות לא חולמת שהפרס אפילו יכסה את ההוצאות. גוגל מצהירה בדף התחרות שמדובר בפרס הגדול ביותר שהוצע אי פעם על תחרות כל שהיא ושמטרת החברה היא לגרום להתפרצות של שאיפות, ידע מדעי ויכולת המצאה שתגרום לאדם להגיע שוב לירח, לפחות על ידי רובוט שליח.

נא להכיר: Space IL
עשרים ושש קבוצות פרטיות (אחד התנאים הוא שלפחות 90% מהמימון של כל קבוצה יבוא מידיים פרטיות) נרשמו לתחרות, ביניהן קבוצות המורכבות על ידי מייסדים מעשירי העולם, ויש גם קבוצה ישראלית אחת קטנה, שמטרתה להציב את דגל ישראל שלישי (אחרי ארה"ב וברה"מ) על הירח. הקבוצה הישראלית, שהיא היחידה בתחרות הפועלת כעמותה ללא מטרות רווח, מנסה לנצח את התחרות בדרך ישראלית... אז מלבד העובדה שדמי הרישום (50 אלף דולר קטנים בדרך הארוכה של גיוס עשרות מיליוני דולרים לטובת הבניה והשיגור), שולמו ברגע האחרון ממש, כמיטב המסורת, הרי שאנשי הקבוצה מספרים ש"החללית שלנו בנויה כמיני-לוויין אשר נושא את דגל ישראל..."

קבוצת Space IL , כך הם נקראים, עושה שימוש בידע ובניסיון הייחודיים לישראל בכל הנוגע לבניית לוויינים זעירים בכדי לייצר את החללית הקטנה ביותר אי פעם שתנחת על הירח. "ישראל היא מעצמה בפיתוח של כלי חלל קטנים ומתוחכמים", סיפר לנו כפיר דמרי מיוזמי הקבוצה, "הסיבה לכך היא שבניגוד לכל מדינות העולם, שמשגרות טילים לחלל לכיוון מזרח, עם סיבוב כדור הארץ, מדינת ישראל נאלצת לשגר טילים לכיוון מערב, לים. כך שב"זכות" הערבים למדנו לפתח כלי חלל קטנים מאוד. כלים שבכל העולם מנסים לחקות. מבלי להגזים הייתי אומר שמה שבעולם עושים עם מכשירים בגודל אוטובוס, אנחנו יודעים לעשות עם מכונית פרטית". על פי דברי מנהלי הקבוצה, המטרה שלהם היא לא רק טכנולוגית אלא בעיקר חינוכית – "אנו שואפים לעודד את הנוער הישראלי להתעניין בחקר החלל ובמגוון תחומי המדע, על מנת להניע את ישראל להישגים טכנולוגים חדשים, חשוב לנו להגיע לנוער, לחשוף אותו לעולם ההנדסה והמדע ולהניע אותו לפעול בתחום. עד היום פגשו המתנדבים שלנו יותר מ14,000 תלמידים במוסדות חינוך שונים". יותר מזה – הקבוצה מתחייבת להקדיש את כל כספי הפרס לצורך קידום החינוך המדעי בישראל.

בראשות הקבוצה עומדים כפיר דמרי, יהונתן וינטראוב ויריב בש ושלושתם הצליחו לרתום למשימה עשרות ומאות מתנדבים, גופים וחברות. כיום פועלים במסגרת העמותה למעלה מ170 מתנדבים פרטיים, התעשייה האווירית תורמת מאות שעות יקרות של מהנדסים, גופים אקדמאים מסייעים למירוץ וכמובן גם "סתם" תורמים שהיו רוצים לראות דגל כחול לבן על הירח. אפילו נאס"א, סוכנות החלל האמריקאית, "תרמה" לקבוצה את סקר ההיתכנות הטכנולוגית של התוכנית. בכל זאת, מדובר בכלי בגודל של מכונת כביסה... ששוקל 100 קילו ואמור לנסוע 380,000 קילומטר עד לירח. סקר ההיתכנות של נאס"א הצליח וסקר נוסף מתוכנן בקרוב.

בניגוד לרוב הקבוצות האחרות, שמתמקדות בבניית רכבי חלל משוכללים שיוכלו לנוע בירח או בפתרונות טכנולוגים מורכבים, הקבוצה הישראלית מנסה להתמקד במשימה פשוטה יותר- עמידה בכללים הברורים של התחרות. גישה זו מכתיבה גם את האופי של הכלי שאותו משגרת הקבוצה – כלי קטן, שיצליח לנחות על הירח לבד בעזרת מצלמות ולא בעזרת מערכת מכ"ם שהיא כבדה ויקרה. לשדר אות, לדלג חמש מאות מטרים ולשדר שוב.

לשמור על המשקל
הקבוצה רואה את המערכה ממש כמו אותה תחרות תנ"כית היסטורית – "זה כמו דוד מול גוליית" – מסבירים שם – "הקבוצות שמתחרות בנו הן בעיקר חברות כלכליות שבונות חלליות גדולות עם תקציבי ענק, אנחנו מנסים לבוא עם גישה שונה – חללית קטנה ממדינה קטנה ובתקציב קטן. המטרה שלנו היא להיות ראשונים על הירח ולהציב עליו את דגל ישראל – המדינה השלישית בעולם שמציבה דגל על הירח". "ובכל זאת", מספר לנו כפיר דמרי, "מבין 36 הקבוצות שנרשמו לתחרות של גוגל נותרו כרגע 24 קבוצות באופן רשמי, ולדעתנו רק שלוש מתוכן מתכננות להגיע באמת לירח בשלב הזה".

גם אופי השיגור (ב"טרמפ" על טיל של חברה מסחרית שמשגרת לווינים), אופי הנחיתה ואפילו שעות הנחיתה מוכתבים על ידי הגישה המינימליסטית הזו. אחד האתגרים העצומים שמציב הירח הוא ה"לילה" הירחי, לילה שנמשך שבועיים ושבו הטמפרטורה צונחת קרוב מאוד לאפס המוחלט... הקבוצה הישראלית החליטה להתעלם מהבעיה ולנחות על הירח סמוך מאוד לשחר הירחי, כאשר האדמה לא חמה מידי ולא קרה כמו בלילה. אגב, למי שמתעניין, נאס"א מציעה תוספת של 30 מיליון דולר לפרס שיחולקו לקבוצות שיצליחו לפתור בעיות טכנולוגיות כמו התמודדות עם שהיה בלילה הירחי. סתם אם יש לכם שעה פנויה. ה"טרמפ לירח" עניין אותי במיוחד ואנשי העמותה ספרו לי שמדובר לא רק על טיל טרמפ, אלא משהו מורכב יותר- לווין טרמפ. כלומר- הלווין המסחרי (משקל? 4 טון....) יושב על טיל, על הלווין ילבישו את החללית הישראלית הזעירה (משקל? 100 קילו, כבר אמרנו שהולכים על קטן ומתוחכם), כאשר הלווין ייכנס למסלול ויגיע למקום הנכון קפיץ מיוחד ישחרר אותו לכיוון הירח, פשוט יזרוק אותו בכיוון ויאחל בהצלחה. הטרמפ מוזיל את עלות השיגור לכ20 מיליון שקלים בלבד.

האתגרים הטכנולוגים הם, כמובן, לא קלים. בניית לווינים שיוכלו לשדר אותות מהחלל היא משימה שישראל יודעת לבצע, אולם השיגור הוא משימה מורכבת הרבה יותר. שיגור טיל לחלל עולה 100 מיליון דולר ותוספת של כמה קילוגרמים משקל יכולים לעלות עוד מיליוני דולרים. חלק מהקבוצות בתחרות אכן רכשו או לפחות שילמו מקדמות על טילים, והקבוצה הישראלית עדיין מחפשת טיל מסחרי... אולם, בהתחשב בעלויות, המזעור הוא אחת המשימות החשובות ביותר של ראשי הקבוצה. מסך כל העלויות של הפרוייקט, שמוערכות בכ120 מיליון שקל גייסה העמותה לפחות מחצית וחלק ניכר מהזמן מוקדש לגיוס משאבים וכלים נוספים. וזאת מלבד הזמן הרב שהם מקדישים למטרה האמיתית מבחינתם- החינוך, המפגש עם תלמידים והמחשבה על שותפתו של עם ישראל כולו, לא רק תושבי מדינת ישראל, בפרויקט. כחלק מהמאמץ הזה אנשי space il מתכננים פרוייקט מיוחד לכל "עם ישראל"- שלח לנו את תמונתך ואנחנו נשים אותה על הירח, בתוך החללית שלנו. הפרוייקט עתיד להיות מושק עם משרד החינוך ומתגבש בימים אלו.

בכל מקרה נראה שלפחות הישג משמעותי אחד ברור יש למייסדים – היכולת למצוא אתגר טכנולוגי שילהיב את דמיונם של ישראלים רבים, חברות וקבוצות ללא מטרות רווח ישירות ומתוך מטרה חינוכית ברורה, לחלום על גיוס של משאבים עצומים ולהתחרות ישירות וב"חוצפה ישראלית" נגד קבוצות עם יכולות מקדמיות גדולות בהרבה.

רוצים להצטרף וללמוד עוד על המיזם?

http://www.spaceil.com. אם תחפשו היטב יש גם קצת עברית איפה שהוא.
הדף הרשמי של התחרות בגוגל- http://www.googlelunarxprize.org/

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה